torsdag 28 april 2011

ekonomiskt oberoende - en gråskala

Många drömmer om ekonomiskt oberoende. Att komma ur ekorrhjulet, slippa vara löneslav, kunna välja hur mycket och med vad man vill jobba och kunna plocka ut en månadslön från ren avkastning av ens investeringar.

För de flesta stannar det vid en dröm, då det krävs ett kapital som är svårt att spara ihop från en vanlig lön. Men vad många inte tänker på är att det ekonomiska oberoendet är en glidande skala och att man kan vara ekonomiskt oberoende i olika grader. En sådan enkel sak som att ha en ekonomisk buffert på en månadslön eller två gör att man sannolikt aldrig blir beroende av dyra privatlån när något oförutsett händer. Att leva sparsamt så att man inte vänjer sig att göra av med hela sin lön är ett annat sätt att öka graden av ekonomiskt oberoende. Att t ex bli sjukskriven eller arbetslös behöver då inte betyda att man hamnar i ekonomiska trångmål när inkomsten sänks.

Själv har jag ett yrke som jag är väldigt nöjd med och jag tror att jag kommer att vilja fortsätta jobba med det åtminstone till pensionsåldern, och kanske även längre än så. Men jag kommer inte vilja jobba heltid hela tiden. För att kunna spendera mer tid med min familj hoppas jag kunna jobba t ex 80 % i perioder, och när jag är i 50-årsåldern vill jag ha en hög grad av ekonomiskt oberoende.

Vägen dit är ett minimalistiskt leverne, stadigt sparande och goda investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar