fredag 29 april 2011

värde kontra pris

"Det bästa i mitt liv har varit gratis."

Många gör misstaget att blanda ihop värde och pris. "Bilen är värd 30 000 kr" säger man i dagligt tal, men om man ville vara mer stringent kanske man skulle säga att dess marknadsvärde är 30 000 kr. Dvs det pris den förväntas landa på om den säljs på en öppen marknad som styrs av tillgång och efterfrågan. Vilket värde den har för den som köper den är dock en annan fråga.

Om jag erbjöd mig att sälja en kubikmeter luft till dig skulle du förmodligen med en konfunderad min tacka nej, oavsett hur mycket jag gick ner i pris. Detta betyder dock inte att luften är värdelös, bara att den inte har något marknadsvärde. Tack vare en i praktiken oändlig tillgång till luft finns ingen marknad för att köpa och sälja den. Men om man frågar sig vilket värde luft har för människan, är det svårt att tänka sig något mer värdefullt. Det är livsnödvändigt, och brist på luft resulterar i döden inom några få minuter.

Vad får då detta för konsekvenser? Jo, om man gör misstaget att sammanblanda marknadsvärdet med det verkliga värdet kan man förledas att tro att en dubbelt så stor lön innebär att man kan köpa dubbelt så mycket värde för pengarna. Det kan man inte. Låt oss för exemplets skull hitta på en valuta för "verkligt" värde för den genomsnittliga människan, värdekronor. En månads förbrukning av inandningsluft skulle då kanske vara värd 1 000 000 värdekronor, en månads vattten 800 000 vkr, en månads personlig frihet 600 000 vkr, en månads umgänge med medmänniskor 250 000 vkr. En månads ägande av en sportbil dock bara 4000 vkr och en månads storbilds-tv-innehav 400 vkr.

Räknar man ihop hela budgeten ser man att personen med 14 000 i nettolön spenderar låt oss säga 4 000 000 vkr medan den med 28 000 i nettolön spenderar 4 014 000 vkr. En vanlig människa i dagens Sverige har en fantastisk rikedom, och när man jämför sig med vad grannarna eller vännerna har råd med jämför man bara toppen på två isberg. Under ytan ligger allt man tar för givet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar